

Klik på knappen "Flere sider her" herover for at se yderligere sider.
For at komme til bunden af siden "tryk End"
For at scrolle langsomt tryk
"page up", eller "page down"
OBS! Al henvendelse på min adresse, kun efter aftale.

Nu synes jeg lige at jeg vil tale lidt om mine transportmidler/biler gennem min tid som computerhjælper.
Denne "Opel Kadett"
Var noget af "en balje", men lige så grim den var, lige så godt teknisk stand var den i, så ingen skam der!

Ja, vi blev da denne gang ved mærket "Opel"! Denne gang en noget pænere Opel Corsa aut. Den var både pæn og i god teknisk stand! Fra denne bil og fremefter blev alle vores biler med automatgear da min kropslige tilstand gjorde at det var den bedste løsning, og det er da også ganske behageligt!

Ja, jeg løb tilfældigt ind i denne VW Touran DSG (=aut.) som var en frikørt taxa, og den var altså uimodståelig. Det gearskifte som sådan en byder på (DSG) findes ikke bedre, og så vidt jeg ved bruger man noget lignende i racerbiler. Det blev så pludselig diesel, og det er der heller ikke noget i vejen med så længe man ikke udelukkende køre koldture. Heldigvis var denne også udstyret med et fjernbetjent oliefyr, så hvis man lige var opmærksom på at nu skulle den køre en tur bare på en fire fem kilometer var det jo bare at tænde fyret lidt før afgang.



BMW 540i 3,5 V8 Aut. Ja, det var som man siger "sukkertøj"! Jeg opdagede heldigvis at der var optræk til, måske en toppakning, eller måske noget værre på den Touran, ja så så vi os om efter noget at bytte den ud med før der skete noget alvorligt/dyrt. Den her fine BMW fandt jeg hos en brugtvognsforhandler et sted oppe på Sjælland. Den var forholdsvis billig i forhold til kilometertallet, så det endte med at vi byttede lige over med Touranen uden penge imellem. Uden at lyve vil jeg tillade mig at sige at den var den mest velkørende bil jeg nogensinde har kørt, og det siger da noget. Mange masser af kræfter, og nærmest ikke mærkbart gearskifte. Jeg fandt dog hurtigt ud af hvorfor den var så billig. Den var meeegget tørstig!! Med min måde at køre på kørte den lige omkring 5 km/L Ved lidt mere blid kørsel kunne man være heldig at få den op på i nærheden af 7 km/L. At køre godt koster knaster!
Den kom til at lide "en krank skæbne"! Den blev totalskadet med ca. 40 km/t ude på Bøtøvej-Marielyst. Det var på grund af et rådyr, ikke som i første omgang løb over vejen, men langs vejen i samme retning som mig. Jeg blev ved med at trille ved siden af den et stykke vej, måske 100 meter, og da løb den pludselig over vejen lige foran mig. Jeg rev jo instinktivt rattet mod venstre for ikke at ramme dyret, og det skete da heldigvis heller ikke. Min stakkels BMW havnede så inde i noget krat efter den havde nedlagt et havehegn, og jeg kunne selvfølgelig hverken køre frem eller tilbage. Falck hentede den, og den blev efter mit valg kørt ud til Lumbye i Nykøbing for at få gjort skaden op. Jeg vidste jo godt i forvejen at alle stumper til sådan et kræ koster numsen ud af bukserne! Der var faktisk ikke de store skader at se udvendigt på bilen. En stor bule i venstre forskærm, og måske var en ny forklap nødvendig. Alt dette skal selvfølgelig også lakeres. Hvis der ikke havde været andet galt, ja, så er jeg sikker på at den havde reddet livet! Der var dog sket så meget skade på undervogn/styretøj, og det koster! Mange af de bevægelige dele i styretøjet på sådan en bil er støbt aluminium, så det kan kun købes et sted, nemlig hos BMW, så de sætter prisen. Dens historie sluttede så her! Det med en lille tåre i øjenkrogen!

AUDI A3 1,8 Turbo aut. med 150 hk. tre-dørs hatchback, årgang 2000, var min store kærlighed i mange mange år. Det er den bil som har været i mit eje længst af alle, og havde jeg været ved mine fulde fem da den blev solgt, ja, så tror jeg at den stadig havde været her. Jeg er overbevist om at den nye ejer stadig kører i den og også er glad for den lille og meget kvikke bil. Den er i bund og grund bygget over en VW Golf, og mange dele passer sammen på begge biler. Det mest sjældne er nok motoren som også findes i nogle få udgaver af Golf GTI i nogenlunde samme årgang. Den motor kan faktisk uden de store tekniske/mekaniske ændringer elektronisk få helt oppe omkring 220 hk. og så er det med at "holde på sommerhatten"! Det vil være meningsløst at bruge penge på, hvis man spørger mig! At hive så mange heste ud af en bil får selvfølgelig følger såsom meget større slid på både motor og gearkasse, samtidig med at det bliver rigtigt farligt. Ganske unødvendigt er det også, hvem er altid "i frontlinjen" når der bliver grønt? Gæt en gang, det var min helt almindelige Audi A3. De eneste som kunne stå mål med den var elbilerne! Dem når kun Ferrari til sokkeholderne! Alt ialt en fin bil som jeg kun kan sige godt om, og som jeg samtidig har været meget glad for. Jeg købte den for resten som erstatning for den fine BMW hos Lumbye Biler i Nykøbing, og de fortalte mig at den havde fået en ny brugt motor som havde kørt 100.000 km mindre end tælleren stod på da jeg overtog den. I dag ville jeg gerne ha' haft det på skrift, for det kan enhver jo komme at påstå! Da jeg afleverede den til den nye ejer mener jeg at tælleren stod på noget i nærheden af, hold nu fast, 340.000 km.
Bilen har som sagt fulgt mig i mange år, og jeg har også vernet lidt om den. Dette at forstå at jeg sendte den "på hotel" (til opbevaring) da jeg købte den næste som ses herunder.


Jeg har altid været helt tosset med SAAB biler! Jeg har da også selv ejet en helt tilbage i den tid hvor jeg arbejdede hos Brdr. Breitenstein på Randersvej i Nykøbing, hvor jeg i øvrigt også stod i lære som automekaniker, kun fraværende i tiden som værnepligtig ved CF Kolonnen i Næstved i et lille års tid. Brdr. Breitenstein fik på et tidspunkt også forhandling af Saab, og her fulgte nogle andre mærker med. Så kan man jo diskutere om det var godt eller skidt. Mest skidt efter min opfattelse, men flere er blevet ganske gode biler med tiden. Det var dels "polsk Fiat, dermed "Polonez" og derudover også Seat, flest modellen "Ibiza". Seat er i dag en rigtig god bil, og kommet ind under VW koncernen ganske ligesom Skoda.
Den her SAAB 9-3 Turbo aut. skuffede mig altså og var/er overhovedet ikke som de Saab biler som jeg kendte så godt. Den var ikke min i mere end nogle få måneder. Jeg købte den hos en brugtvognsforhandler nær København, og der var sådan set ikke noget i vejen med prisen, men som sagt levede den overhovedet ikke op til mine forventninger! Jeg solgte den her lokalt til en stakkels handicappet mand fordi han slet ikke var i stand til at køre med manuelt gear.

Det var så mit held at jeg ikke havde skilt mig helt af med den her!
Den måtte "frem fra hotellet" igen, ha' nye plader på, og så var jeg kørende et stykke tid igen!

Nu fik jeg så tid til igen at lege med tanken om noget andet og helt anderledes, nemlig en Peugeot 1007. En lidt underlig bil må man sige! Det gjorde den da heldigvis slet ringere, især hvis man er lettere handicappet som jeg. Dels rummer den temmelig meget af en mindre bil, og samtidig er den udstyret med 2 geniale elektriske skydedøre. Det vil sige et enkelt tryk på fjernbetjeningen, og døren ruller stille og roligt tilside, og der bliver meget fin plads til at stige ind. Dette gælder selvfølgelig begge fordøre. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor sådan et smart system ikke findes på mange andre bilmærker! Jeg mener at der findes et andet mærke som kan levere den selvsamme løsning, men husker ikke hvem. På mig virker det som om at Peugeot har taget patent på systemet, og så tilladt en anden bilproducent at bruge det også. Jeg købte bilen online hos en brugtvognsforhandler i Silkeborg, Langes Biler skal lige med for at beskytte andre fordi han er verdens "største tyveknægt"!!! Som jeg skrev "købte den online" er det fordi jeg købte den på nettet via Bilbasen, ubeset og uden prøvekørsel. Alle mine venner og familie udbrød da jeg fortalte det, "du er da ikke rigtigt klog"! Nej det kan da godt være, men jeg ville jo gerne spare en tur til Silkeborg og retur, og måske endda uden at få noget med hjem. Havde jeg vidst hvad jeg ved nu var der heller aldrig blevet nogen handel ud af det! Sælgeren sendte den herover med en autotransport, og vi havde aftalt at den blev leveret her med plader, så hvad det angik var det jo en rigtig fin handel. Den kom da også langt om længe, og blev læsset af ved et supermarked lige overfor hvor vi nu bor. Da jeg jo havde min rollator med ovre for at tage imod den blev det min kone som lige trillede den over på vores p plads, og det gik også fint. Der blev ikke kørt nogen tur i den den aften. Da jeg så kom ned for at se nærmere på den næste dag, og fik afprøvet de geniale døre, og konstaterede at de virkede helt efter bogen. Samtidig konstaterede jeg at den var overraskende fin og helt fri for rustangreb i alle hjørner og kanter som man ellers kan forvente det modsatte på en bil fra 2007. Jeg var ganske enkelt "kisteglad"! Nu kom det så til prøveturen, og den var bestemt langtfra nogen opløftende oplevelse. Først lød den faktisk fuldstændig som en gammel op-slidt dieselmotor da jeg startede den. Jeg var straks ude og se nærmere på motoren da jeg blev i tvivl om det nu var en benzinmotor! Det var det selvfølgelig, men den skal absolut ikke lyde sådan. Alt det skramlen fortog sig dog lidt efterhånden som den blev lidt lun, men jeg havde selvfølgelig allerede på det tidspunkt dødsdømt den motor. Nå, nu skulle der så køres. Igen var det en form for automatgear, og hvordan det skal virke/virker vil jeg ikke tærske langhalm på her. Det viste sig at motoren faktisk skulle helt op omkring 2.000 omdr. før bilen begyndte at bevæge sig. Det samme gjaldt hvis man vile bakke. Prøv lige at overvære en som forsøger at lave en almindelig trepunktsparkering med en bil i den forfatning. Jeg vil sige at det var noget som "trak tilskuerere"



Det ville jeg selvfølgelig ikke finde mig i, og når nu bilen ellers var så fin ville jeg selvfølgelig gerne ha' bragt den i orden. Retur til Silkeborg med Falck (på mit abonnement) efter jeg havde forelagt de udfordringer/problemer jeg havde med bilen. Frem og tilbage er som bekendt lige langt! Der gik igen en rum tid før den kom tilbage igen. Der var ikke skruet så meget som på en' møtrik, og bilen var lige så ringe rent teknisk som den var da Falck hentede den her!!! Jeg vil påstå at de ikke har gjort andet end måske at åbne handskerummet og lukke det igen. Jeg var nødt til at lade være med at køre i den overhovedet i frygt for at motoren skulle "springe i luften" og hvis skyld var det så blevet. Jeg beklagede mig igen, og denne gang truede jeg ham med at køre den på et autoriseret Peugeot værksted for at få stillet en diagnose på både motor og gearkasse. Jeg har faktisk skrevet alle mine henvendelser til ham på mail i forventning om at han også ville svare at samme vej, men det var han alligevel for klog til, for så havde jeg jo haft alle hans svar på tryk. Denne gang, efter min trussel om autoriseret værksted skal jeg da lige love for at han kom til tasterne. "Carsten, du bliver aldrig glad eller tilfreds med den bil, jeg er villig til at lade handlen gå tilbage, og du får dine penge tilbage" var hans svar. Det tilbud tog jeg selvfølgelig imod, også selvom at jeg VAR glad for bilen, bare ikke den tekniske side af sagen.
Fat i Falck endnu engang, og retur med dyret, og mine penge kom ind på kontoen dagen efter at den blev afleveret hos ham. Efter en dag mere stod den allerede til salg på Bilbasen igen!!!!
Jeg har en ven som driver et lille fint autoværksted her lokalt. (Klik på "JA" logoet herover) Han handler også med de kendte danskbyggede Variant trailere i alle former og størrelser. Han har faktisk altid Lolland Falsters største udvalg af nye trailere på lager. Ud over alt det handler han også med brugte biler. Da jeg passer hans hjemmeside ved jeg jo altid hvilke brugte biler manden har på lager. Jeg blev alligevel overrasket da han ringede og sagde at nu havde han lige en bil som passede til mine krav, og den havde han lige fået ind, og endda også nået at få synet. Jeg kørte selvfølgelig straks derud og fik syn for sagen. Det viste sig at være denne fine Land Rover Freelander Aut-Diesel. Jeg synes alligevel at det var noget af en mundfuld, for hvad skulle jeg bruge sådan "en stor varevogn til"? Alligevel efter at ha' set nærmere på den og kørt en lille tur i den lod jeg mig alligevel overtale, og det skulle jeg heller aldrig ha' gjort!!! Den blev omregistreret og fik plader på, og jeg kørte afsted med den. Da jeg kørte sagde han til mig at hvis jeg alligevel ikke brød mig om den, ja, så kunne jeg bare komme med den igen og få mine penge tilbage. Jeg opdagede jo hurtigt at den kørte under 10 km/l, og det var lidt en streg i regningen. At vægtafgiften var høj var jeg selvfølgelig godt klar over. Sådan en bil koster i nærheden af 12.000,- kr./årligt i vægtafgift, altså ca. 1.000,- kr/måned! Det vidste jeg som sagt godt, og siger også "vil man køre godt, ja, så må man også betale. Det var faktisk en herlig bil, og nem at komme ind og ud af, og det passede jo fint til mig med mine dårligheder. Der var alligevel lidt fejl på den, mest elektriske. Først, man kunne ikke stole på centrallåsen. Det var nemlig meget almindeligt at den ikke låste alle døre når man låste den, og det var bestemt ikke særligt betryggende! Radioen virkede heller ikke, men det havde jeg accepteret. Nu kommer jeg så til noget meget mere alvorligt. Efterhånden som jeg fik kørt lidt i den begyndte den at ryste lidt i rattet, men også at "rumle lidt", og det ved enhver med lidt teknisk forstand hvad betyder, nemlig et sygt hjulleje! Eftersom den rystede i rattet måtte det jo være et forhjulsleje. Utroligt tænkte jeg, den er jo synet for en uges tid siden, men da har det hjulleje da ikke fejlet noget. Ud til mekanikeren for at få det undersøgt. Det kunne jeg så ikke komme til den dag fordi begge hans lifte var optaget. Jeg kom heldigvis til et par dage efter og fik da konstateret at det faktisk var begge forhjulslejer som ikke havde det så godt. Efter dette, sammen med de nævnte el-fejl tog jeg imod hans tilbud om at
levere bilen tilbage og ophæve handlen.


Nu går han da helt "over i den modsatte grøft" udbrød alle venner og familie! Det kunne jeg jo ikke sige mig helt fri for! Svaret på de udbrud havde jeg selvfølgelig tænkt over, for jeg blev jo nærmest overfaldet af alle dem som bor her i vores herlige ejendom! Alle kommer hinanden ved, og det er helt ubeskriveligt skønt. Den ene efter den anden udbrød, hvor er din bil blevet af, har du været på ferie, eller når de nu så mig igen, hvor er din fine Land Rover blevet af. Dem som havde set den nye udbrød, "har du nu skiftet bil igen? Du skifter jo bil i samme tempo som vi andre skifter sokker. Hvordan pokker bærer du dig ad med at få den af og på? Mange andre sjove kommentarer! Mit universal-svar lyder: Ved I hvad, nu har jeg rundet de 70, og hvis man skal nå at "være lidt dreng" er det vist nu det skal være!! Den sluger man råt med et lille smil, og måske også lidt rysten på hovedet. Jeg er bare en "glad dreng" og kan ikke få nok af den bil!! Jeg har altid hygget mig med mærkelige, og til tider også små, meget små biler, og hvis de havde "lidt ekstra kræfter gjorde det da heller ikke noget. Som jeg vist tidligere har nævnt ved den Land Rover er jeg jo nærmest "opflasket" med engelske biler, og hvad dem angår får man virkelig lært noget om håbløse eksemplarer af samme! Omvendt var det faktisk nogle biler som ofte blev ombygget og tunet til rallybiler, sikkert fordi der nærmest ikke var grænser for hvad man kunne købe at tuningsdele til dem, specielt til Morris/Austin Mini Coopers. Netop derfor blev en Mini også min start som bilejer. Efter et par år havde jeg "fået den så meget op på dupperne" så jeg kunne komme i gang med lidt motorløb. Jeg nåede dog ikke så langt at det blev til "rigtigt rally", men udelukkende manøvre & specialprøver som var helt lokalt (Lolland Falster & Sydsjælland) Det skete da jævnligt at der deltog biler længere væk fra. Der deltog normalt en 15 til 20 biler, nogle med navigatør og andre uden. Den udfordring var der da bestemt ikke noget i vejen med, og vi fik da også dannet en rigtig god lokal motorklub. Jeg mener at den bare hed Nykøbing F Motorsport, og jeg er bange for at den ikke findes mere. Jeg indsætter lidt rallybiler herunder:









Mens alt det her stod på havde min kone da heldigvis sine egne biler, Dels en Suzuki Swift og efterfølgende en Toyota Yaris Aut. Uden dem ved jeg da ikke hvad vi skulle ha' gjort!




Det var så mit held at hun ikke også var begyndt at handle bil! Swiften var en som vi købte at min nevø på et tidspunkt hvor en forestående reparation blev for kostbar i forhold til bilens egentlige værdi. Jeg har jo nogle forbindelser i bilbranchen, og kan samtidig godt lave lidt selv, så den kom ret hurtigt på banen igen. Efter at ha' kørt i den et par år blev hun misundelig på mit automatgear, og det kom der en fin Toyota Yaris ud af. En mindre, men aldeles velkørende og meget økonomisk bil som har reddet mig ud af nogle gevaldige udfordringer omkring
"mine omtalte koldbøtter" med bilhandler!

Adresse & Kontaktoplysninger:
Sundbystræde 26-2.
4800 Nykøbing F
Mobil 21267448
Mail cs@jbr.dk
Alternativ mail, bliver ikke tjekket så tit cs@pc-hjælp.dk
Klik "Home" for at komme til toppen af siden.
For at scrolle langsomt tryk "page up" eller "page down"
Siden bliver løbende redigeret.
Seneste redigering den
23. April 2026
Slåfejl kan forekomme !